Virksomhedslogo

Faber-Castell brand logoet er velkendt over hele verden: To mørkegrønne, dystende riddere.

Men hvor kom dette emblem fra? Indtil 1898 var virksomheden ejet af Faber familien og var kendt som A.W. Faber. Så blev Ottilie von Faber, arvingen til virksomheden, gift med Greve Alexander zu Castell-Rüdenhausen. Men hendes morfar, Lothar von Faber havde fastsat i sit testamente, at navnet Faber skulle forblive i virksomheden for evigt. Og derfor ændrede de efternavnet til Faber-Castell.

I 1905 lancerede Greve Alexander en ny serie af topkvalitets blyanter, som han kaldte Castell. For at differentiere dem fra sine konkurrenters, valgte Greve Alexander at producere dem i sit regiments farve: grøn.

Gennem årene blev disse Castell blyanter en klassiker. Greve Alexander fik også trykt logoet med de to riddere på blyanten, et reklamemotiv, der har var logoet på bokse og kasser i årevis.

Senere blev det betragtet som gammeldags og blev droppet. Men i de tidligere 1990ere, da den nuværende Greve skabte et nyt corporate image for virksomheden, blev ridderne genindsat som et symbol på Faber-Castell brandet. I en mere stilet form, er de nu en essentiel del af virksomhedens logo.